Polska a Europa- internet.
W 2011 roku z internetu korzystało 73% ogółu osób zamieszkujących Unię Europejską. Wśród krajów europejskich liderem w powszechności w dostępie do sieci jest Holandia(94%). Polska z dynamicznym wzrostem i obecnym wskaźnikiem-67% znajduje się w środku listy krajów członkowskich.
Własny dom pozostaje niezmiennie najpopularniejszym miejsce korzystania z internetu- 95% internautów. Faktem, który zapewne zainteresuje przedsiębiorców jest to, że 9.1 mln polaków poszukując informacji o markach, produktach, czy usługach najpierw zagląda do internetu(według badania NetTrack oraz TGI). Duża ilość polskich użytkowników internetu deklaruje, że korzysta z zakupów online(5.9 mln ludzi). Internauci szukają informacji przydatnych w życiu codziennym- znaczna ich liczba jest częścią procesu podejmowania decyzji zakupowych.

Analizując ilość zarejestrowanych polskich domen(z koncówką .pl) ciągle obserwujemy dynamiczny wzrost. W październiku 2012 roku było już 2.395.503 zarejestrowanych domen w Polsce. Wziąż najpopularniejsze są domeny z koncówką .pl-66,7% ogółu. Na drugim miejscu plasują się niezmiennie com.pl- 15.06 % domen zarejestrowanych w NASK. Domeny regionalne stanowią wciąż znikomy % ogółu lecz i tu obserwujemy wzrosty. Na przykład posiadaczami nazw domen z koncówką wielun.pl jest już 1021 użytkowników. Porównując ilość zarejestrowanych domen internetowych w Polsce do ilości zarejestrowanych domen w innych krajach Unii Europejskiej plasujemy się na 5 pozycji. Należy jednak zauważyć, że zestawienie to obejmuje jedynie zarejestrowane domeny z końcówkami narodowymi(np .de, .it, .pl). W niektórych krajach proawo dotyczące rejestracji domen narodowych jest bardzo restrykcyjne. Niekwestionowanym liderem wśród liczby zarejestrowanych domen są Niemcy- ponad 14 mln aktywnych adresów. Zadowalający jest wzrost współczynnika odnowień domen .pl wynoszący obecnie 59,72 %.
Wartość rynku handlu internetowego w Polsce w 2012 roku szacuje się na 18 mld zł(ok 16% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim). W 2011 roku najwięcej w sieci wydali mieszkańcy wielkiej brytanii- 59.42 mld euro. Wydatki na zakupy w sieci stanowią 3.1 % wartości całego handlu w Polsce i jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie. Dla porównania wśród produjących w Europie mieszkańców Wielkiej Brytanii- 12 %, Niemiec- 9 %. Zadowalający jest fakt, że Polska wyróżnia się jako kraj z najwyższym wskaźnikiem wzrostu rynku internetowego(33.5 % w okresie 2010-2011).
Na pewno trudno jest zaistnieć w "polskim" internecie jeśli chodzi o sprzedaż produktów i usług. Świadczy o tym fakt, że ponad 50 % sklepów internetowych działa na rynku od dwóch lat, a jedynie co dziesiąty (11%) ma staż przekraczający 5 lat. Z drugiej jednak strony musimy zauważyć duży potencjał rynku handlu internetowego w Polsce. Kluczem do sukcesu może okazać się wnikliwa analiza grupy docelowej odbiorców, a także analiza konkurencyjności przedsięwzięca.
Handel w sieci różni się diametralnie od handlu tradycyjnego. Schemat działania detalisty prowadzącego znany nam lokalny sklep jest następujący: 1. Wybudowanie bądź wynajęcie sklepu. 2. Wypełnienie go towarami. 3.Ustawienie regałów oraz zamieszczenie ogłoszeń i czekanie, aż do sklepu wejdą ludzie, którzy "tylko się rozglądają". W wirutalnym świecie wszystko wygląda inaczej. Potencjalny klient ma setki sklepów znajdujących się w swoim sąsiedztwie. Mało tego, wie czego szuka zanim jeszcze wejdzie do sklepu! Należy sobie uświadomić jak ważna jest odpowiednia funkcjonalność obsługi, a także ekspozycja produktów. W naszym odczuciu ważna jest też wąska specjalizacja. Bardzo trudno jest konkurować z istniejącymi już od wielu lat dużymi firmami oferującymi szeroki asortyment produktów z różnych branż. Stawiając na specjalizację na pewno łatwiej będzie Państu znaleźć niszę rynkową, a przez to pomysł na zjedzenie własnego kawałka toru jakim jest dynamicznie rozwijający się rynek internetowy w Polsce.
Nasz artykuł miał za zadanie przybliżyć Państwu rozwój rynku internetowego w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej. Jeśli są Państwo zainteresowani inwestycjami w sieci zapraszamy do bezpłatnych konsultacji z naszą firmą.